Träning för seniorer

Att träna balans och styrka, äta näringsrik mat och att hålla sig fysiskt aktiv är den bästa hälsoförsäkringen när du blir äldre. Nedan hittar du videos med balans och stryrkeövningar. Kom ihåg - det är aldrig för sent att börja träna! 

Bildväljare

Träningstips

  • Försök träna minst tre gånger i veckan. Övningarna kan göras dagligen för dig som vill och har möjlighet.
  • Träna inte om du är sjuk, till exempel om du är förkyld, har feber eller ont i halsen.
  • Ta inga onödiga risker. Övningarna ska vara lite utmanande men vad som är utmanande är individuellt. Börja gärna med att genomföra stående övningar med stöd. Exempelvis en stadig stol, vägg eller köksbänk.

Kom igång med träningsfilmerna:

Nedan hittar du sex sittande övningar, fem för att träna balansen och sex övningar för benstyrka. Klicka på plustecknet till höger i den gråa listen nedan för att se filmerna. Sedan klickar du på den vita pilen i mitten av bilden för att starta filmen.

För att se filmerna i fullskärm trycker du på pilarna nere i högra hörnet på filmerna.

För att komma ur helskärmsläge trycker du på Esc-knappen på tangentbordet uppe till vänster.

Lycka till!

Sittande rörelser 1 - 6

Övning 1

Plus ikon

Övning 2

Plus ikon

Övning 3

Plus ikon

Övning 4

Plus ikon

Övning 5

Plus ikon

Övning 6

Plus ikon

Stadig och balanserad 1 - 5

Övning 1

Plus ikon

Övning 2

Plus ikon

Övning 3

Plus ikon

Övning 4

Plus ikon

Övning 5

Plus ikon

Benstark 1 - 6

Övning 1

Plus ikon

Övning 2

Plus ikon

Övning 3

Plus ikon

Övning 4

Plus ikon

Övning 5

Plus ikon

Övning 6

Plus ikon