Rutin för klagomåls- och synpunktshantering
Klagomål och synpunkter är en del av vårt kvalitetssäkringsarbete. Genom att positivt ta emot synpunkter och hantera dem på ett bra sätt skapar vi förutsättningar för att förbättra verksamheten.
Föräldrar, barn och elever kan lämna klagomål och synpunkter till utbildningsförvaltningen och det går bra att lämna synpunkter och klagomål både skriftligen och muntligen. Blanketten som finns längst ner på sidan går att fylla i digitalt eller genom att skriva ut den. Det går även bra att använda kommunens e-tjänst.
Du kan välja att skicka in klagomål och synpunkter anonymt. Om du lämnar namn och adress, telefon eller e-postadress kommer vi att meddela dig hur dina synpunkter tas om hand. Inom fem arbetsdagar får du en bekräftelse på att vi mottagit dina synpunkter och inom 10 arbetsdagar får du återkoppling i ärendet.
Utbildningsförvaltningen tar emot, utreder, återkopplar och följer upp alla klagomål och synpunkter som kommer in.
Har du frågor kring klagomåls- och synpunktshanteringen kontakta utbildningsförvaltningen.
Lagstöd
Av 4 kap. 8 § skollagen (2010:800) följer att huvudmannen ska ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. När huvudmannen har tagit emot ett klagomål ska huvudmannen bekräfta detta, skyndsamt göra den utredning som behövs för att kunna hantera klagomålet och återkoppla till den som har framfört klagomålet. Huvudmannen ska ha skriftliga rutiner för klagomålshanteringen och aktivt verka för att rutinerna är kända bland elever, vårdnadshavare och personal
» Rutin för klagomåls- och synpunktshantering Pdf, 120.4 kB.
Senast publicerad: