Sfi - Utbildning i svenska för invandrade

Du som är ny i Sverige kan få utbildning i svenska.
Utbildningen kallas svenska för invandrare, Sfi.
Det finns olika nivåer av utbildningen.
Vilken nivå du ska studera beror på
hur mycket svenska du kan.

Här finns mer information om Sfi i vår kommun:

Du måste ha uppehållstillstånd för att studera Sfi.
Det betyder att du måste ha de sista fyra siffrorna
i ditt personnummer.
Om du är från ett annat land i EU
har du i stället ett samordningsnummer.

Du kan studera på olika sätt:
på dagen, på kvällen eller på distans.
I Bjuv finns Sfi på dagen och på distans.
I Åstorp finns Sfi på kvällen.

Hur mycket svenska du kan
bestämmer vilken Sfi-utbildning du kan vara med i.
Vi hjälper dig att hitta rätt utbildning.

Om du ska studera på distans
får du uppgifter att göra på dator.
Därför måste du kunna arbeta ensam från en dator
och göra alla uppgifterna i tid.
Utbildningen på distans har träffar en gång per månad.
Du måste vara med på de träffarna.

Du söker Sfi i den kommun där du bor.
Om du vill studera i en annan kommun
ska du först kontakta din egen kommun.

För att söka Sfi ska du fylla i en anmälan på internet.
Du ska skicka in kopior på betyg eller intyg
om du studerat Sfi tidigare.
Om du har dokument från utbildning i ditt hemland
ska du skicka in kopior på de dokumenten också.

Här är länken till anmälan: e-tjänst Ansök till Sfi

Lättläst startsida