Fixartjänst
Vi erbjuder fixartjänst för sysslor du bör avstå på grund av risken för att falla eller stöd i vardagstekniken som att ringa ett videosamtal.
%20patrik%203.jpg)
På bilden ser du Patrik som fixar i en av våra träffpunktslokaler.
Fixartjänsten erbjuds kostnadsfritt till personer som är bosatta i Bjuvs kommun och tillhör någon av följande målgrupp:
- Personer som är 65 år och äldre
- Personer med funktionshinder som har beslut om LSS-insats
- Personer med hemtjänstinsatser, oavsett ålder
- Personer som uppbär sjukersättning på grund av stadigvarande sjukdom, skada eller funktionsnedsättning (sjukpensionär)
Fixartjänsten utförs av en person med erfarenhet från arbetet inom hemtjänsten och är därmed van att bemöta olika människor. Detta är viktigt för att du som får hjälp av fixartjänsten ska känna dig trygg.
Fixartjänsten är kostnadsfri men du som beställare får själv stå för eventuella materialkostnader. Du ansvarar själv för att eventuellt material finns på plats vid tidpunkten för bokad fixartjänst. Fixartjänsten ansvarar för verktyg vid utförandet av fixartjänsten.
Fixartjänsten – praktisk hjälp i ditt hem
Vad kan fixaren hjälpa till med?
Fixartjänsten hjälper dig med sådana sysslor där du riskerar att råka ut för fallskador som att:
- Byta glödlampor och proppar
- Byta batteri i brandvarnare
- Sätta upp tavlor
- Ta ner eller sätta upp tillhörigheter på vind, källare eller skåp
- Fästa lösa sladdar
- Sätta in halkskydd för mattor
- Ta ner och/eller sätta upp gardiner
- Omflyttning av lättare möbler inom hemmet
Det här utför inte fixaren:
- Sysslor som faller under ramen för hemtjänstens uppdrag (t.ex. städning, inköp, matlagning och tvätt).
- Sysslor som fastighetsägaren har ansvar för (t.ex. avloppsrensning).
- Trädgårdsskötsel och snöskottning.
- Sysslor som kräver fackman/ hantverkare t.ex. VVS- arbete, el- arbete, byte av lås och glasrutor.
- Sysslor som erbjuds av serviceföretag av olika slag (t.ex. fönsterputsning och målning).
Fixartjänsten – digitalt stöd i ditt hem
Vad kan fixaren hjälpa till med?
Fixartjänsten erbjuder enklare IT-stöd i hemmet samt hjälp med att installera och komma igång med att använda olika appar, tjänster och sociala medier. För att fixartjänsten ska kunna hjälpa till ska det finnas utrustning och ett fungerande internetabonnemang. Tänk dock på att du aldrig ska lämna ut användarnamn, lösenord eller personliga koder.
- Rådgivning om bra kommunikationsappar, till exempel videosamtal med Skype
- Rådgivning om bra digitala samhällstjänster, till exempel Vårdguiden 1177
- Hjälp med att installera och komma igång med olika appar och program i smarttelefon, surfplatta och smart-TV tex Chromecast, Apple-TV eller liknande.
- Hjälp med att ladda ner mobilt bank-id.
Vad du inte kan få hjälp med:
- Arbete som kräver fackkunskap inom IT-support, till exempel felsökning och reparation, installation
av hårdvara, operativsystem eller annan programvara
- Tjänster som erbjuds av din leverantör av digital-TV, IP-telefoni eller fiberanslutning
Boka fixartjänsten
När du ringer och bokar fixartjänsten får du besked på när beställd fixartjänst kan utföras. Vid ”akuta” ärenden som exempelvis byte av proppar samt ärenden som innebär fallrisk för den enskilde är prioriterade.
Telefon 0709- 58 52 69
Telefontid måndag- fredag 8:00-10:00
Senast publicerad: