Bjuvs kommuns logga

    Hjälp i hemmet

    Ibland är stöd och omsorg från andra nödvändigt för att leva ett tryggt och bra liv. Bjuvs kommun erbjuder olika former av stöd och service som ska möjliggöra ett så självständigt liv som möjligt, så att du kan bo kvar hemma så länge du önskar.

    Insatserna prövas individuellt utifrån dina egna förutsättningar att klara din vardag och grundar sig på beslut utifrån gällande lagstiftning. De flesta hjälpinsatserna måste du ansöka om, och insatserna är oftast avgiftsbelagda. Verkställigheten sker så snart som möjligt och i samråd med den enskilde.

    Du kan till exempel få hjälp med städning, tvättning och personlig omvårdnad. Om du behöver hjälp på kvällar och nätter så kan du få det.

    Du kan även ansöka om att få trygghetslarm för att kunna kalla på hjälp i akuta situationer. Den hjälp du kan få beror på din situation och bedöms individuellt.

    Följande insatser finns att söka:

    Hemtjänsten vänder sig till dig som är i behov av hjälp i ditt hem för att du ska klara av att bo kvar hemma.

    Hemtjänst beviljas utifrån dina individella behov och för att få hemtjänst ska du göra en ansökan och dina behov utreds tillsammans med en biståndshandläggare.

    Hemtjänsten kan hjälpa dig med praktiska saker som exempelvis städning,matinköp, tvätt med mera.
    Du kan också få hjälp med personlig omvårdnad som exemplevis hjälp i samband med måltider, av- och påklädning, personlig hygien etc.

    I Bjuvs kommun arbetar vi utifrån ett rehabiliterande synsätt. Detta gör vi i syfte att stärka din egen förmåga att leva så självständligt som möjligt.

    Ansök

    Ansökan görs via biståndshandläggare 042- 458 50 00 eller på aktuell ansökningsblankett

    Kontakt

    Hemtjänsten

    Verksamhetschef äldreomsorgen
    Sofia Persson
    telefon 042- 458 55 56
    sofia.persson@bjuv.se

    Enhetschef Billesholm/Ekeby
    Katrin Sandberg
    telefon 042- 458 54 39
    katrin.sandberg@bjuv.se

    Samordnare Billesholm/Ekeby
    Maria Grönberg
    telefon 0709-585 269
    maria.gronberg@bjuv.se

    Janica Strid
    telefon 0705-883 451
    janica.strid@bjuv.se

    Enhetschef Bjuv Väster och Öster
    Eva Sandberg
    telefon 042-458 54 85
    eva.y.sandberg@bjuv.se

    Samordnare Bjuv väster
    Linda Hvam
    telefon 0709-585 014
    linda.hvam@bjuv.se

    Samordnare Bjuv öster
    Malin Åberg
    0721-940 250
    malin.aberg@bjuv.se


    Kvällar och helger:

    Har du frågor kring hemtjänsten på kvällar eller helger, som ej kan vänta till kontorstider, är du välkommen att kontakta oss. Lämna ett meddelande, telefonsvarare avlyssnas några gånger per natt/helg.

    Hemtjänst i Bjuv väster 042- 45 850 14
    Hemtjänst i Bjuv öster 042-45 855 07
    Hemtjänst i Billesholm/ Ekeby 042- 731 57

    Fixarfunktionen erbjuds kostnadsfritt till personer som är bosatta i Bjuvs kommun och tillhör någon av följande målgrupp:

    • Personer som är 65 år och äldre
    • Personer med funktionshinder som har beslut om LSS-insats
    • Personer med hemtjänstinsatser, oavsett ålder
    • Personer som uppbär sjukersättning på grund av stadigvarande sjukdom, skada eller funktionsnedsättning (sjukpensionär)

    Fixaruppdraget utförs av en person med erfarenhet från arbetet inom hemtjänsten och är därmed van att bemöta olika människor. Detta är viktigt för att du som får hjälp av fixarfunktionen ska känna dig trygg.

    Fixarfunktionen är kostnadsfri men du som beställare får själv stå för eventuella materialkostnader. Du ansvarar själv för att eventuellt material finns på plats vid tidpunkten för bokad fixartjänst. Fixarfunktionen ansvarar för verktyg vid utförandet av fixartjänsten.

    Vad kan fixaren hjälpa till med?

    Fixarfunktionen hjälper dig med sådana sysslor där du riskerar att råka ut för fallskador som att:

    • Byta glödlampor och proppar
    • Byta batteri i brandvarnare
    • Sätta upp tavlor
    • Ta ner eller sätta upp tillhörigheter på vind, källare eller skåp
    • Fästa lösa sladdar
    • Sätta in halkskydd för mattor
    • Ta ner och/eller sätta upp gardiner
    • Omflyttning av lättare möbler inom hemmet

    Det här utför inte fixaren:

    • Sysslor som faller under ramen för hemtjänstens uppdrag (t.ex. städning, inköp, matlagning och tvätt).
    • Sysslor som fastighetsägaren har ansvar för (t.ex. avloppsrensning).
    • Trädgårdsskötsel och snöskottning.
    • Sysslor som kräver fackman/ hantverkare t.ex. VVS- arbete, el- arbete, byte av lås och glasrutor.
    • Sysslor som erbjuds av serviceföretag av olika slag (t.ex. fönsterputsning och målning).

    Boka fixarfunktionen

    När du ringer och bokar fixarfunktionen får du besked på när beställd fixartjänst kan utföras. Vid ”akuta” ärenden som exempelvis byte av proppar samt ärenden som innebär fallrisk för den enskilde är prioriterade.

    Telefon 0709- 58 52 69
    Telefontid måndag- fredag 8:00-10:00

    Kontakt

    Fixarfunktion

    Boka
    Telefon 0709- 58 52 69
    Telefontid måndag- fredag 8:00-10:00

    Ditt trygghetslarm används till exempel vid:

    • Fallolyckor eller annan olycka i hemmet
    • Ej planerat toalettbesök

    Om du är inskriven i kommunens hemsjukvård kan sjuksköterska tillkallas efter behov.

    Trygghetslarmet innebär alltså inte att kommunens sjuksköterskor automatiskt kommer.

    Så fungerar trygghetslarmet

    • Du aktiverar larmet genom att trycka på larmknappen (som du kan välja att få som ett armband eller som ett halsband). Larmet går till en larmcentral. Du kan prata med larmcentralens personal genom larmboxens högtalarfunktion och beskriva ditt hjälpbehov för bedömning om hembesök krävs.
    • Hembesök ges normalt inom ca 20 minuter efter att du larmat. Vid hög belastning samt på natten (kl. 21:00-07:00) kan det dröja längre tid.
    • Om du har tryckt på trygghetslarmet och larmcentralen inte får kontakt med dig får hemtjänstens omvårdnadspersonal i uppdrag att åka hem till dig.

    Förutsättningar för trygghetslarm

    • Du behöver inte ha några andra insatser från äldreomsorgen för att få ett trygghetslarm.
    • Ett digitalt dörrlås monteras på insidan av din dörr. Detta syns inte utifrån. På så vis kan hemtjänsten låsa upp dörren med hjälp av en mobiltelefon. Du kan använda låset precis som vanligt. Det görs ingen åverkan på dörren och installationen är godkänd av försäkringsbolagen. Enbart behörig personal kan låsa upp dörren genom hemtjänstens mobiltelefoner. Dörrlåset och installationen innebär ingen extra kostnad för dig som enskild. När du inte behöver ditt trygghetslarm längre monteras det digitala dörrlåset ner.
    • Hemtjänstpersonalen behöver en reservnycket till din bostad om det nyckelfria systemet inte skulle fungera, (din nyckel förvaras inlåst)
    • Larmet har räckvidd inom din bostad, ej någon längre sträcka utanför huset.

    Frågor om ditt trygghetslarm

    Om du har frågor eller synpunkter kring ditt trygghetslarm är du välkommen att ringa oss som samordnar ditt trygghetslarm.

    På vardagar kl. 08:00-16:00 kan du kontakta:
    Hemtjänstens enhetschef 042- 458 54 85
    Samordnare i Bjuv telefon 0709- 58 50 14
    Samordnare i Billesholm/ Ekeby telefon 0709- 58 52 69

    Under kvällar och helger kan du kontakta:
    Hemtjänsten i Bjuv telefon 042- 458 50 14
    Hemtjänsten i Billesholm/ Ekeby telefon 042- 731 57
    (telefonsvarare avlyssnas några gånger per natt/helg)

    Frågor om avgiften

    När fler än en person som lever i hushållsgemenskap och var för sig är beviljad trygghetslarm uttas enbart en avgift för ett trygghetslarm. Har du frågor kring avgiften för ditt trygghetslarm kontakta avgiftshandläggaren via kommunens växel 042- 458 50 00.

    Ansök

    Ansökan görs via biståndshandläggare 042- 458 50 00 eller på aktuell ansökningsblankett

    Kontakt

    Trygghetslarm

    Enhetschef Bjuv
    Eva Sandberg
    telefon042- 458 54 85
    eva.y.sandberg@bjuv.se

    Enhetschef Billesholm/Ekeby
    Katrin Sandberg
    telefon 042-458 54 39
    katrin.sandberg@bjuv.se

    Frågor och synpunkter under dagtid
    Thina Frick område Billesholm/Ekeby
    Janica Strid område Billesholm/Ekeby
    telefon 0709-585 269

    Linda Hvam område Bjuv västra
    telefon 0709-585 014

    Malin Åberg, Bjuv östra
    telefon 0721-940 250

    Frågor under kvällar och helger

    Har du frågor kring trygghetslarmet på kvällar eller helger, som ej kan vänta till kontorstider, är du välkommen att kontakta oss. Lämna ett meddelande, telefonsvarare avlyssnas några gånger per natt/helg.

    Hemtjänst i Bjuv 042- 458 50 14
    Hemtjänst i Billesholm/ Ekeby 042- 731 57

    Ansök om trygghetslarm
    Biståndshandläggare 042- 458 50 00

    Du som har svårt att på egen hand klara av att laga mat, besöka restaurang eller få dina måltider tillgodosedda på annat sätt, kan ansöka hos biståndshandläggare om att få mat via matdistribution.

    Vad innebär kyld mat?

    Maten tillagas på vanligt sätt på kommunens kök på Jens Billeskolan i Billesholm. Efter tillagning kyls maten ner till +2 grader. Den snabba nedkylningen gör att maten behåller smak och näringsinnehåll. Maten förvaras kyld hela tiden fram tills den når dig, genom hemleverans, som är beviljad matdistribution.

    Hållbarhet

    Bäst före datum står på förpackningens etikett. Hållbarheten gäller under förutsättning att den obrutna förpackningen förvaras i kylskåp (max +8 grader).

    Öppnad förpackning där maten inte varit värmd, hanteras som färskvara. Och ska därför konsumeras samma dag.

    OBS. Spara inte uppvärmd mat. Lådorna är förpackade i skyddande atmosfär vilket förlänger hållbarheten och ökar säkerheten. När du har värmt upp maten bör du äta den direkt och inte spara den.

    Matsedel

    Du har flera rätter att välja på varje vecka. Maträtter kommer att bytas ut och menyer anpassas efter storhelger och högtider. Dessert ingår till soppa.

    Maträtterna bör kompletteras med färska grönsaker, måltidsdryck, bröd och de tillbehör som du själv önskar för att bli kompletta.

    Bra att ha hemma är till exempel:

    • Lingonsylt, ättiksgurka, gelé, rödbetor, äppelmos, senap & ketchup
    • Bröd och smörgåsmargarin
    • Mjölk eller annan måltidsdryck

    Matleverans

    Du får din mat levererad på förmiddagen efter överenskommelse med hemtjänsten på dagar enligt schemat nedan.


    Ort



    Leveransdag



    Beställd mat för



    Billesholm/Ekeby



    Fredag



    Måndag-Söndag



    Bjuv



    Måndag



    Måndag-Söndag


    Med reservation för ändringar

    Uppvärmningsanvisningar

    Matportionerna kan värmas i både vanlig ugn och mikrovågsugn i den förpackning som den levererades i. Om du får hjälp med uppvärmning av hemtjänstens personal så kommer uppvärmning ske i mikrovågsugn som du själv står för.

    Tänk på att ta hål i den skyddande plastfilmen, innan uppvärmningen.

    Du kan värma din matportion i vanlig ugn. Värm ugnen till 120 grader.
    Gör ett par hål i plastfilmen
    Sätt in din mat och värm i ugnen i 35–40 minuter.
    Lägg sedan gärna upp din varma mat på tallrik.

    Du kan också värma din matportion i mikrovågsugn.
    Lägg gärna upp din portion på en tallrik
    Gör ett par hål i plastfilmen
    Ställ in matportionen i mikrovågsugnen
    Värm på full effekt 850 W i minst 4–6 minuter utan lock.

    Har du några frågor eller fungeringar kring leveranser och hantering av matsedlar så kan du kontakta Kostchef på telefon 042-458 53 13

    Har du frågor kring innehållet i maten så kan du kontakta köket på telefonnummer 042 -45 85 511

    Om du behöver hjälp med något i samband med leverans eller måltiden så är du välkommen att kontakta din biståndshandläggare som nås på kommunens växel 042- 85 000. Telefontid mån-fred 9.15-10.15

    Kontakt

    Mat

    Avbeställa matleverans
    Kontakta hemtjänsten

    Bor du i:
    Bjuv ring telefon 042-458 50 14
    Billesholm/Ekeby ring telefon 042-731 57

    Ansök
    Biståndshandläggare
    042-458 50 00

    Ledsagning kan beviljas till dig som på grund av ålder, funktionsnedsättning, sjukdom eller av andra skäl möter stora svårigheter i din vardag och därför behöver stöd för att ta dig till och från aktivitet, stöd att utföra olika aktiviteter eller stöd för att stimulera dina sociala kontakter.

    • Ledsagning kan beviljas separat vid varje behovstillfälle. Vid regelbunden och återkommande hjälp vid promenader eller liknande krävs ett beslut om ledsagning och kan ansökas enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS eller enligt socialtjänstlagen, SoL.

    Behov av ledsagning anses föreligga om du:

    • är i behov av särskilt stöd på grund av väsentliga svårigheter med anledning av varaktigt funktionshinder som hindrar dig att själv genomföra aktiviteten.
    • löper risk att bli isolerad.

    Ansök

    Ansökan görs via biståndshandläggare 042- 458 50 00 eller på aktuell ansökningsblankett

    Kontakt

    Ledsagning

    Biståndshandläggare
    telefon 042- 458 50 00

    Kontakt

    Bjuvs kommun

    Telefon växel 042-458 50 00

    info@bjuv.se

    Senast publicerad: 29 maj 2020

    Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här